Depressie en adolescenten

Adolescenten blijken in toenamende mate last te hebben van internaliserende problematieken (depressie, angst). Het Australische Black Dog Institute heeft Headstrong 2.0 ontwikkeld, een programma gericht op scholieren om hen kennis te laten maken met GGZ thema’s als veerkracht en welbevinden en wil vooral preventief werken.

Er blijkt wel wat evidence te zijn dat de methodiek werkzaam is:

Calear, A. L. (2015). Web-based prevention and treatment programmes for internalising problems in youth: encouraging findings in an expanding research field. Evidence Based Mental Health, ebmental-2015.

Calear, A. L., Christensen, H., Freeman, A., Fenton, K., Grant, J. B., Van Spijker, B., & Donker, T. (2015). A systematic review of psychosocial suicide prevention interventions for youth. European child & adolescent psychiatry, 1-16.

Perry, Y., Calear, A. L., Mackinnon, A., Batterham, P. J., Licinio, J., King, C., … & Christensen, H. (2015). Trial for the Prevention of Depression (TriPoD) in final-year secondary students: study protocol for a cluster randomised controlled trial. Trials16(1), 451.

Doet me denken aan de mooie sensibiliseringscampagne ‘I had a black dog’ rond depressie  van enkele jaren geleden van de WHO.

 

 

 

Advertenties